A nyílegyenes ösvény
Ramana Maharsi tanításai
Ramana Maharsi India legmértékadóbb körei szerint Jivanmukta
volt, vagyis olyan, aki földi-emberi életében elérte, megvalósította az
abszolút, metafizikai Felszabadulást (Felébredést).
Ki vagyok én?
Mivel minden élőlény (jíva) állandó, szenvedéstől mentes
boldogságra vágyik, mivel a mindenekfölötti szeretet (parama priyam)
mindenkiben kizárólag önmagára irányul, s mivel a szeretet csak arrafelé
fordul, amerre boldogságot talál, ahhoz, hogy az ember elérje ezt a
boldogságot – amely tulajdonképpeni természetét alkotja, s amely az elme
működésétől mentes mélyalvás állapotában naponta megtapasztalható –, meg
kell ismernie saját valóját. Ennek alapvető eszköze (mukhya sádhana) egyedül
a »Ki vagyok én?« kérdésén alapuló kutatás (jnána vicára).
Ki vagyok én?
Nem én vagyok a hét alkotóelemből (dhátu) álló durva [anyagi]
test; nem én vagyok az öt megismerő képesség, nevezetesen a hallás, a
tapintás, a látás, az ízlelés és a szaglás képessége, amelyek a nekik
megfelelő tárgyakat, vagyis a hangot, a tapintást, a színt, az ízt és az
illatot érzékelik; nem én vagyok az öt akarati képesség, nevezetesen a
beszéd, a helyváltoztatás, a fogás, az ürítés és a nemzés képessége, amelyek
a nekik megfelelő funkciókkal, vagyis a beszéd, a helyváltoztatás, a fogás,
az ürítés és gyönyörérzés funkcióival rendelkeznek; nem én vagyok az öt
életszél, vagyis a prána és a többi, amelyek a belégzésnek és a többi négy
lélegzési funkciónak felelnek meg; de nem én vagyok a gondolkozó elme sem; s
ugyanígy nem vagyok azonos a [mélyalvásban megvalósuló] tudatlansággal sem,
amely mit sem tud a objektumokról, amelynek nincsenek funkciói, s amely a
tárgyaknak csupán maradványszerű benyomásait hordozza.
Ha ezek közül egyikkel sem vagyok azonos, akkor ki vagyok én?
Miután a fent említett azonosítások mindegyikét az »ez sem«, »az
sem« válaszokkal elutasítottuk, egyedül [maga] a tudatosság marad – az, hogy
én vagyok.
Mi a tudatosság természete?
A tudatosság természete: lét–tudat–üdv.
Mikor éri el az ember az Önvaló megvalósítását?
Mikor a világ, ami–a–látott, eltávolíttatik, valósul meg az
Önvaló: a látó.
Nem lehetséges az Önvaló realizálása, amíg a világ
(valóságosnak tekintve) jelen van?
Nem lehetséges.
Miért?
A látó és a látott tárgy viszonyát a kötél és a kígyó hasonlata
szemlélteti. Ahogy a kötéldarabot csak akkor ismeri fel kötéldarabként az
ember, ha többé nem vetíti rá a kígyó hamis képzetét, éppúgy az Önvaló
megvalósítására is csak akkor nyílik lehetősége, ha felszámolja a világ
valóságába vetett hitét.
Mikor mondhatja azt az ember, hogy sikerült eltávolítania a
világot, vagyis a látás tárgyát?
Mikor az összes megismerés és az összes cselekvés forrásául
szolgáló elme lecsillapodik, a világ el fog tűnni.
Mi az elme természete?
Amit »elmének« neveznek, az egy Önvalón belüli rendkívüli
hatalom. Az elme az összes gondolat keletkezésének oka. Gondolatoktól
függetlenül létező elméről
A nyílegyenes ösvény - Ramana Maharsi tanításai
nem beszélhetünk. Az elme lényege ugyanis éppen a gondolkozás. A
világról mint gondolatoktól független entitásról nem beszélhetünk. Az
álomtalan mélyalvásban nincsenek gondolatok és nincs világ. Az ébrenléti és
az álomállapotban viszont vannak gondolatok és van világ is. Mint ahogy a
pók magából ereszti ki hálója fonalát, hogy aztán újra visszahúzza magába,
úgy vetíti ki magából az elme is a világot, hogy aztán ismét magába vonja.
Amikor az elme kilép az Önvalóból, megjelenik a világ. Ezért amikor a világ
valóságos létezőként megjelenik, az Önvaló rejtve marad; és amikor az Önvaló
felragyog, a világ nem tud megjelenni. Ha az ember állhatatosan
tanulmányozza az elme természetét, az elme felszámolódik, úgy hogy elhagyja
az Önvalót, mint reziduum. Amikor az Önvalóra utalunk, akkor ez alatt az
átmant értjük. Az elme mindig csak valami durva objektum függvényében
létezik; egyedül nem képes fennmaradni. Az elme az, amit szubtilis testnek
vagy léleknek (jíva) nevezünk.
Milyen módon kell vizsgálódnia az embernek, ha meg akarja érteni
az elme természetét?
Ami »énként« jelenik meg a testben, az az elme. Ha az ember
megvizsgálná, hogy a testben hol jelenik meg először az »én« gondolata,
akkor rájöhetne arra, hogy az először a Szívben bukkan fel. Innen ered az
elme. Ha az ember egyszerűen csak
folytonosan arra gondolna, hogy »én«, »én«, akkor is eljutna az
elme forrásához. Az elmében megjelenő összes gondolat közül az »én«
gondolata az első. Csak e gondolat megjelenése után jelenik meg a többi
gondolat. A második és a harmadik személyű személyes névmás csupán az egyes
szám első személyű személyes névmás megjelenése után születik meg; az egyes
számú személyes névmás nélkül nem születhet meg a második és harmadik sem.
Hogyan csendesíthető le az elme?
A »Ki vagyok én?«-vizsgálódás segítségével. A »Ki vagyok
én?«-kérdés gondolata az összes többi gondolatot elpusztítja, s miként a
halottégető máglya piszkálására használt bot, végül maga is megsemmisül.
Ekkor következik be az Önvaló megvalósítása.
Hogyan lehetséges folyamatosan kitartani a »Ki vagyok én?«
gondolata mellett?
Ha más gondolatok bukkannak fel, az embernek nem szabad
követnie azokat, hanem a következő kérdést kell feltennie magának: »Kinek a
gondolatai ezek?« Hogy mennyi gondolat bukkan fel, az ezúttal érdektelen.
Amint egy gondolat felbukkan,
késlekedés nélkül fel kell tenni a kérdést: »Kinek a gondolata
ez?« Az erre adandó válasz: »Az én gondolatom.« Ha ezek után az ember
felteszi azt a kérdést, hogy, »Ki vagyok én?«, akkor az elme visszatér saját
forrásához, a felbukkanó gondolat pedig elenyészik. Ha az ember kitartóan
folytatja ezt a gyakorlatot, akkor az elme jártasságra fog szert tenni
abban: miként maradjon meg saját forrásánál. Amikor a szubtilis elme az
agyon és az érzékszerveken keresztül kifelé irányul, megjelenik a nevek és
formák durva világa; ha viszont megmarad a Szívben, a nevek és formák világa
eltűnik. Antar-mukhának [befelé fordulásnak] azt nevezik, amikor az ember
nem engedi, hogy az elme kifelé irányuljon, hanem megtartja a Szívben.
Bahir-mukhának [kifelé fordulásnak] azt nevezik, amikor az ember engedi,
hogy az elme kilépjen a Szívből. Amikor az elme a Szívben marad, az összes
gondolat forrását képező »én« eltűnik, és felragyog az örökké létező Önvaló.
Bármit is tegyen az ember, azt az »én«-énsége (egoitása) nélkül kell tennie.
Ha az ember ekképpen cselekszik, akkor mindenben meglátja a
Siva-természetet.
Vannak-e még más módjai is a mentális nyugalom elérésének?
A vizsgálódáson (vicára) kívül nincs más kielégítő módszer. Ha
az ember más módon igyekszik uralma alá vonni elméjét, akkor úgy fog tűnni,
hogy uralja az elmét,
de azután ez ismét tovatűnik. Az elme lecsendesítését a légzés
feletti uralom révén is el lehet érni; viszont az elme csak addig marad
nyugalomban, amíg a légzés uralása tart, s amint megszűnik a légzés
ellenőrzése, az elme a maradványszerű benyomások hatására ismét mozgásba
lendül, és erre-arra kezd vándorolni. Az elme és a légzés forrása ugyanaz.
Az elme lényege valójában a gondolkozás. Az »én«-gondolat az elme első
gondolata; ez az énség. Ahonnan az énség ered, onnan ered a légzés is. Ezért
amikor az elme lecsendesül, a légzés is szabályozottá válik, és a légzés
szabályozásával az elme is lecsendesül. Mindazonáltal hiába csendesül le az
elme az álomtalan mélyalvásban, a légzés mégsem áll le. Ez Isten akaratának
köszönhető, ő ugyanis így gondoskodik a test fennmaradásáról, és arról,
nehogy mások halottnak gondolják a testet. Amikor az elme az ébrenléti
állapotban a samádhi során elcsendesül, a légzés is szabályossá válik. A
légzés az elme durva formája. A légzést a halál pillanatáig az elme tartja
fenn a testben; amikor pedig meghal a test, az elme magával viszi a légzést.
Ezért a légzés ellenőrzése csupán segédeszköze lehet az elme lecsendesítésének
(manonigraha), s önmagában nem képes arra, hogy felszámolja az elmét
(mano-nása).
A légzésszabályozáshoz hasonlóan az isteni formákon való
meditáció, a mantrák ismételgetése, a táplálék korlátozása és a többi
hasonló módszer is csupán segédeszköze lehet az elme lecsendesítésének.
Az isteni formák fölötti meditáció és a mantrák ismétlése révén
az elme egyhegyűvé válik. [Egyébként azonban] hol erre, hol arra fog
csapongani. Ahogy az elefánt [ide-oda himbálózó] ormányára egy láncot
tesznek, s ahogy az attól fogva már csak a lánccal törődik, épp ilyen módon
foglalja le az elmét egy név vagy egy forma, amikor egyedül csak azzal
foglalkozik. Amikor az elme számtalan gondolatra osztódva szétfolyik,
mindegyik gondolat elerőtlenedik; a gondolatok felszámolásával azonban az
elme egyhegyűvé és erőssé válik; az ilyen elme számára az Önvaló kutatása
már nem okoz különösebb nehézséget.
Minden olyan korlátozás, amely arra vonatkozik, hogy csak
sattvikus élelmet vegyünk magunkhoz – s azt is csak kis mértékben –, igen
hasznos; e szabályt betartva az elme sattvikus minősége erősödik, és ez
segítséget jelent az Önvaló kutatása során.
A tárgyak maradványszerű benyomásai a gondolatok vég nélkül
követik egymást, akárcsak az óceán hullámai. Mikor sikerülhet az embernek
eltávolítania az összeset?
Miként az Önvaló feletti meditáció egyre magasabb és magasabb
fokra hág, úgy fognak a gondolatok is megsemmisülni.
Elképzelhető-e az, hogy a tárgyak maradványszerű benyomásai,
amelyek az idők végtelensége óta áramlanak, elenyésszenek, és hogy az
emberben ne maradjon más, mint a tiszta Önvaló?
Anélkül, hogy a »Lehetséges-e, vagy nem lehetséges?«-kételynek
helyet adna, az embernek állhatatosan ki kell tartania az Önvaló feletti
meditáció mellett. Még ha nagy bűnös volna is, akkor sem szabad
aggodalmaskodnia és panaszkodnia: »Ó, én bűnös, hogyan menekülhetnék meg?«
Ha az ember megszabadul a »bűnös vagyok« gondolatától, és figyelmét
állhatatosan az Önvaló feletti meditációra irányítja, akkor bizonnyal
sikerrel jár. Nincs két elme – egy jó és egy gonosz elme; csak egyetlen elme
létezik. A maradványszerű benyomások azok, amelyek kétfélék: kedvezőek vagy
kedvezőtlenek. Amikor az elme kedvező befolyások hatása alá kerül, akkor jónak
nevezik; amikor pedig kedvezőtlen befolyások hatása alá kerül, akkor gonosznak
tekintik. Nem szabad hagyni, hogy az elme a világi tárgyak és a többi
emberrel kapcsolatos dolgok irányába csapongjon. Bármennyire is rosszak
legyenek az emberek, a törekvőnek nem szabad gyűlöletet éreznie irántuk. A
vágyaktól éppúgy tartózkodnia kell, mint a gyűlölettől. Mindazt, amit az
ember másoknak ad, valójában magának adja. Ha az emberek megértenék ezt az
igazságot, ki tarthatná vissza őket attól, hogy másoknak adjanak? Amikor az
ember felébred, [vele együtt] minden felébred; amikor elcsendesül, [vele
együtt] minden elcsendesül. Amilyen mértékben alázatosak vagyunk, olyan
mértékben fog ez a beállítottság jó eredményeket szülni. Ha az elme
elcsendesül, az ember bárhol élhet.
Meddig kell a kutatást gyakorolni?
A »Ki vagyok én?«-vizsgálódást mindaddig folytatni kell, amíg az
elmében tárgyak benyomásai jelennek meg. Amint felbukkannak a gondolatok,
ott és akkor, közvetlenül megjelenésük pillanatában kell őket e kérdés révén
elpusztítani. Ha az ember szakadatlanul az Önvaló kontemplációjába merülne,
mindaddig, amíg az Önvalót el nem érné, akkor ez [a »Ki vagyok én?«
kérdésének vizsgálata nélkül,] önmagában is elegendő volna. Mindaddig, amíg a
várban ellenséges erők vannak, újra és újra támadásba lendülnek; ha azonban
felbukkanásuk pillanatában elpusztítjuk őket, a vár a mi kezünkre kerül.
Mi az Önvaló természete?
Ami valójában létezik, az egyedül az Önvaló. A világ, az
individuális lélek és az Isten, akár a gyöngyházban az ezüst-csillogás,
csupán az Önvalón belüli tünékeny jelenségek; e három ugyanabban a
pillanatban jelenik meg és ugyanabban a pillanatban tűnik el. Az Önvaló ott
található, ahonnan az én-gondolat teljesen hiányzik. Ezt nevezik csendnek.
Az Önvaló maga a világ; az Önvaló maga az »én« az Önvaló maga az Isten.
Minden Siva –, az Önvaló.
Nem Isten műve-e minden?
A Nap vágy, szándék és erőfeszítés nélkül kel fel. A Nap puszta
jelenléte révén a napkőből tűz csap ki, a lótusz virágba borul, a nedvesség
elillan, az emberek nekilátnak különféle feladataiknak, hogy azután
nyugovóra térjenek. Mint ahogy a mágnes közelében megmozdul a tű, úgy viszik
véghez tetteiket és úgy térnek nyugalomra saját karmáikkal összhangban Isten
puszta jelenlétének köszönhetően a három kozmikus funkció és az ötrétű
isteni tevékenység által irányított lelkek. Istennek nincs semmi szándéka.
Hozzá éppúgy nem tapad semmilyen karma, mint ahogy e világ cselekedetei
sincsenek semmilyen hatással a Napra, vagy mint ahogy a többi négy elemhez
kapcsolódó érdemek avagy érdemtelenségek sem gyakorolnak befolyást a mindent
átható éterre.
Ki tekinthető legnagyobbnak a törekvők közül?
Aki Önmagának, azaz Istennek szenteli magát, az a legkiválóbb
törekvő. Magunkat Önmagunknak szentelni annyit jelent, mint állandóan az
Önvalóban maradni anélkül, hogy teret engednénk bármilyen gondolat
megjelenésének az Önvaló gondolatán kívül. Bármily terhet rakunk is Istenre,
ő elbírja azt. Ha egyszer mindent Isten legfelső hatalma mozgat, miért nem
vetjük alá magunkat e hatalomnak, és miért engedjük, hogy folytonosan olyan
gondolatok nyugtalanítsanak bennünket, hogy mit és hogyan kell tennünk,
illetve mit és hogyan kell elkerülnünk? Ha egyszer tudjuk, hogy miután
felszálltunk a vonatra, minden terhet az visz, miért tartanánk csomagjainkat
kényelmetlenül fejünkön ahelyett, hogy leraknánk azokat, és kényelembe
helyezkednénk?
Mit jelent a nem-kötődés?
A felbukkanó gondolatok teljes és maradéktalan elpusztítása
keletkezésük pillanatában – ez a nem-kötődés. Mint ahogy a gyöngyhalász egy
derekára kötött kő segítségével merül le a tenger fenekére, hogy ott
gyöngyöket kutasson fel, úgy kell az embernek is felöveznie magát a
nem-kötődéssel, alámerülnie önmagába, hogy megszerezze az Önvaló
igazgyöngyét.
Lehetséges-e Isten vagy a guru részéről egy lélek
megszabadításának véghezvitele?
Isten és a guru csak a megszabadulás útját mutatják meg;
pusztán ők nem fogják a lelket a szabadság állapotába emelni. Isten és a
guru valójában nem különbözik. Mint ahogy a tigris nem ereszti többé zsákmányát,
ha már egyszer megragadta, akire a guru kegyes tekintete rávetül, az nem
vész el; mégis mindenkinek saját erejéből kell járnia az Isten vagy a guru által
mutatott ösvényen, és saját erőfeszítésével kell kivívnia a megszabadulást.
Az ember csak saját tudása szemén át ismerheti meg magát, nem másvalakién
keresztül. Ráma vajon tükör segítségére szorul-e, hogy megtudja: ő Ráma?
A megszabadulás után vágyakozónak kell-e vizsgálódnia a
[mindenséget alkotó] princípiumok (tattvák) természetét illetően?
Miként annak, aki konyhai hulladékot akar kihajítani, nincs
szüksége arra, hogy a szemetet vizsgálva megnézze, mit is dob ki, éppúgy
annak sincs szüksége a tattvák számbavételére avagy jellegzetességeik
kutatására, aki az Önvalót akarja megismerni; amit tennie kell, az az
Önvalót elrejtő valamennyi kategória elutasítása. A világot úgy kell
tekinteni, mint egy álmot.
Van-e különbség az álom és az ébrenlét között?
Az ébrenlét hosszú, az álom rövid; más különbség nincsen. Mint
ahogy az ébrenlét során történtek valóságosnak tűnnek ébrenlétünk folyamán,
éppúgy valóságosnak tűnnek az álomban történtek is, miközben alszunk. Az
álomban az elme egy másik testet ölt magára. Az ébrenlét és az álom
állapotában egyaránt a gondolatok, nevek és formák egyidejűleg jelennek meg.
Van-e valamilyen haszna a könyvek olvasásának azok számára, akik
a megszabadulás után vágyódnak?
Az összes [szent] szöveg azt mondja, hogy a megszabadulás
előfeltétele a nyugodt elme; ebből következően azt tanítják, hogy az elmét
le kell csillapítani. Ha egyszer ezt megértette az ember, semmi szükség a
könyvek végnélküli olvasgatására. Az elme lecsendesítéséhez az embernek
csupán saját Önvalóját kell felkutatnia magában; s Önmagát vajon hogyan
találhatná meg a könyvekben?! Önmagunkat saját bölcsességünk szemével kell
felismernünk. Az Önvaló az öt burkon belül lelhető fel; a könyvek azonban a
burkokon kívül vannak. S minthogy az Önvalót az öt burok eltávolítása után
lehet megtalálni, hasztalan lenne azt könyvekben keresni.
Eljön majd az idő, amikor az embernek mindazt el kell
felejtenie, amit valaha is tanult.
Mi a boldogság?
A boldogság az Önvaló igazi természete; a boldogság és az Önvaló
nem különböznek. A boldogság a világ egyetlen tárgyából sem fakad.
Tudatlanságunknak köszönhetően képzeljük azt, hogy a tárgyakból boldogságot
meríthetünk. Amikor az elme kifelé irányul, szenvedéssel szembesül.
Valójában akkor teljesülnek be az elme
vágyai, amikor visszatér saját forrásához és elmerül a
boldogságban – vagyis az Önvalóban. Az álomtalan alvás közben, a samádhi
alatt és az eszméletlenség állapotában, illetve vágyainak tárgyát elérve
avagy az ellenszenves tárgyakat eltávolítva éppen ez történik: az elme
befelé fordul és tiszta Ön-boldogságot élvez. Az elme ily módon megállás
nélkül, nyughatatlanul vándorol, és hol kilép az Önvalóból, hol viszszatér
hozzá. A fa alatti árnyék kellemes; az árnyékon kívül, a szabad ég alatt
perzselő a hőség. Aki a napon volt, az kellemes hűvöset érez, amikor eléri
az árnyékot. Aki viszont újra és újra elhagyja az árnyék hűvösét és kimegy a
tűző napra, majd utána ismét az árnyék hűvösébe menekül, mi másnak
nevezhetnénk, mint bolondnak? A bölcs ember állandóan az árnyékban marad.
Hasonlóképpen, annak az embernek az elméje, aki ismeri az igazságot, nem
hagyja el Brahmant. A balga ember elméje, éppen ellenkezőleg, miközben
erre-arra forog a világban, csak szenvedést tapasztal, s csak egy kis időre
tér vissza Brahmanhoz, hogy a boldogságot megízlelje. Amit világnak
neveznek: csupán egy gondolat. Amikor a világ eltűnik – vagyis a
gondolatoktól mentes állapotban –, az elme boldogságot tapasztal; amikor
azonban újra megjelenik a világ, akkor az elme szenvedésbe merül.
Mit jelent a bölcsesség meglátása (jnána-drsti)?
A bölcsességet meglátni annyit jelent, mint csendben maradni. Az
elme Önvalóban történő feloldásának eszköze: a csendben maradás. A
telepátia, a múlt, jelen- és jövőbeli dolgok ismerete és a tisztánlátás nem
azonosak a bölcsesség meglátásával.
Milyen viszonyban van egymással a vágytalanság és a bölcsesség?
A vágytalanság – bölcsesség. E kettő nem különbözik egymástól;
ugyanazok. A vágytalanság védi meg az elmét attól, hogy valamely tárgy
irányába elmozduljon. A bölcsesség azt jelenti: nem jelennek meg tárgyak.
Más szavakkal az elkülönülés és a vágytalanság nem más, mint az Önvaló
keresése – nem keresni mást, mint az Önvalót; az Önvaló el nem hagyása – a
bölcsesség.
Mi a különbség a vizsgálódás (vicára) és a meditáció (dhyána)
között?
A vizsgálódás az elme Önvalóban történő tartózkodása. A
meditációban az ember önmagának és a lét–tudat–üdv-vel egyenlő Brahmannak az
azonosságára irányítja gondolatait.
Mi a megszabadulás?
Vizsgálódás rabságban lévő Önmagunk természetét illetően, majd
megvalósítani igazi természetünket – ez a megszabadulás.
Szellemi útmutatás
Útmutatás (Upadesa)
Milyen tulajdonságok jellemzik az igazi tanítót (sadguru)?
Állhatatosság az Önvalóban, mindent egyforma szemmel nézés, és
mindenkor, mindenhol és minden körülmények között való rendíthetetlen
bátorság.
Milyen tulajdonságok jellemzik az igazán komoly tanítványt
(sadsisja)?
A bánat felszámolására és a boldogság elérésére irányuló
intenzív vágyakozás, valamint a világi élvezetekkel szembeni mélységes
ellenszenv.
Milyen sajátosságai vannak az útmutatásnak (upadesa)?
Az upadesa szó jelentése: »közel a helyhez« vagy »közel az
ülőhelyhez« (upa – »közel«, desa – »hely« avagy »ülőhely«). A guru, aki
annak megtestesülése, amit a sat (»lét«), cit (»tudat«) és ánanda (»üdv«)
szavak kifejeznek, megakadályozza, hogy
a tanítvány, aki az érzéki tapasztalás tárgyainak formáit
valóságosnak tekintve elfordult a valódi állapottól, s ennek következtében
az örömöknek és bánatoknak kiszolgáltatva hol erre, hol arra vettetik,
tovább maradjon ebben az állapotban, és megszilárdítja őt saját valódi,
differenciálatlan természetében.
Az upadesa ugyanakkor egy távoli tárgy közelről való
megmutatását is jelenti. Ennek révén győződhet meg a tanítvány arról, hogy
Brahman, akiről azt hiszi, hogy távoli és tőle különböző, valójában közeli,
és tőle nem különböző.
Ha igaz az, hogy a guru az ember saját Önvalója (átman), mi az
alapja annak a tanításnak, amely szerint bármennyire is képzett legyen egy
tanítvány, vagy bármiféle okkult képességekkel is rendelkezzék, az
Ön-megvalósítást (átma-siddhi) nem érheti el a guru kegyelme nélkül?
Jóllehet az abszolút igazság szempontjából a guru állapota
azonos az ember állapotával, a tudatlanság révén individuális lélekké (jíva)
vált Önvaló számára a guru kegyelme nélkül mégis komoly nehézséget jelent
igazi állapotának avagy természetének megvalósítása.
A mentális képzetek fölött a tanítvány már a valódi guru puszta
jelenléte révén is uralmat szerezhet. Ha az ilyen guru azt mondaná – annak,
aki öntelten azt állítja,
hogy ő már látta a tudás óceánjának túlsó partját, vagy aki
dölyfösen kijelenti, hogy ő képes olyan cselekedeteket végrehajtani, amelyek
majdnem lehetetlenek –, hogy »Igen, ön megtanulta mindazt, amit meg kellett
tanulnia, de vajon megtanulta-e önmagát megismerni? Ön pedig, aki képes
arra, hogy olyan tetteket hajtson végre, amelyek majdnem lehetetlenek:
látta-e önmagát?«, akkor ezek az emberek szégyenkezve, fejüket lehajtva
elhallgatnának. Tehát nyilvánvaló, hogy csupán a guru kegyelmének
segítségével, és semmilyen más módon nem lehetséges az Önmagunk
megismerése.
Mik a jelei a guru kegyelmének?
[A guru kegyelme] túl van a szavakon és a gondolatokon.
Ha ez így van, hogyan lehet azt állítani, hogy a tanítvány a
guru kegyelme révén valósítja meg igazi állapotát?
Olyan ez, mint amikor az elefánt, oroszlánt látva álmában,
felriad. Ahogy az elefánt az oroszlán puszta megpillantásától felébred, úgy
a guru kegyelmének jótékony hatására a tanítvány is kétségtelenül a valódi
tudás éberségére eszmél a tudatlanság álmából.
Mi a jelentősége annak a kijelentésnek, hogy az igazi guru
természete azonos a Legfelső Úr [Sarvesvara] természetével?
Először is az individuális lélek, amely az Istenség (Ísvara)
állapotát – vagyis a valódi tudás állapotát – szeretné elérni, szüntelen
odaadást gyakorol. Amikor aztán ez az individuális odaadás elér egy bizonyos
szintet, az Úr – aki az individuális lélek szemtanúja, ám [ugyanakkor]
azonos is vele – megnyilvánul [számára]: a sat–cit– ánandának, három
természetes tulajdonságának segítségével emberi alakban, valamint formával
és névvel (náma-rúpa) felruházva – melyet ő úgyszintén kegyesen magára ölt –
jelenik meg. Akkor a tanítványt áldás formájában magába vonja. E tanítás
szerint a guru valóban azonosnak tekinthető az Úrral.
Hogyan nyerhette el akkor néhány kiváló személy (mahátma) a
tudást guru nélkül is?
Néhány arra érett személynek az Úr a megismerés fényeként
ragyog, és az igazság ismeretében részesíti őket.
Mi az odaadás (bhakti) célja, és hová vezet a siddhánta [vagyis
a saiva siddhánta] ösvénye?
Annak az igazságnak a felismeréséhez, hogy az ember összes
tette, amit önzetlen odaadással, a három megtisztított eszköz [gondolat,
beszéd és cselekvés] segítségével és az Úr szolgájának minőségében hajt
végre, az Úr cselekedetévé válik és megszabadul az »én« és az »enyém«
tudatától. Ez az igazság azonos azzal az igazsággal, amit a
saiva-siddhántinok parábhaktinak [»legmagasabb rendű odaadásnak«] avagy az
»Isten szolgálatában töltött életnek« (irai-paninittal) neveznek.
Mi a célja a tudás (jnána), vagyis a vedánta ösvényének?
Annak az igazságnak a megismerése, hogy az Én nem különbözik az
Úrtól (Ísvara), valamint annak a tudatnak a felszámolása, miszerint »én
vagyok a cselekvő « (kartrtva, ahamkára).
Milyen megfontolások alapján jelenthető ki az, hogy mindkét
ösvény ugyanoda vezet?
Bármilyenek is legyenek az eszközök, a cél az »én« és az »enyém«
tudatának elpusztítása; s minthogy ezek kölcsönösen függnek egymástól,
bármelyikük elpusztítá
sa a másik megszűnéséhez vezet. Így hát ahhoz, hogy a
gondolatokon és szavakon túli csend állapotát elérjük, éppúgy célravezető az
»én« érzését eltávolító tudás (jnána) ösvényének követése, mint az »enyém«
érzését eltávolító odaadás (bhakti) ösvényének követése. Ilyenformán
kétségtelen, hogy az odaadás és a tudás ösvényének célja egy és ugyanaz.
Megjegyzés:
Mindaddig, amíg létezik az »én«, az embernek el kell fogadnia az
Urat is. Annak számára, aki könnyen vissza akarja szerezni az azonosság
legfelső állapotát (sáyujya), melyet most nélkülözni kénytelen, csak az a
helyes, ha el tudja fogadni ezt a következtetést.
Mi az ego ismertető jegye?
Az ego az »én« formájában megnyilvánuló individuális lélek. A
tudat (cit) természetével rendelkező Önvaló nem ismeri az »én« érzését; és
az érzéketlen test sem ismeri az »én«-érzést. Az illuzórikus egónak az
értelmes és az érzéketlen lét közötti rejtélyes megjelenése képezi minden
baj gyökerét. Ezen ok bármilyen módon történő
felszámolását követően Az, ami valóban létezik, akként tárul
fel, Ami. Ezt nevezik megszabadulásnak (moksa).
A gyakorlás (Abhyása)
Mi a gyakorlás módja?
Minthogy az Ön-megvalósítás végrehajtását megkísérlő ember
Önvalója nem különbözik [magától] az [Ön-megvalósításra törekvő] embertől, s
minthogy [Önmagán kívül] semmi más vagy magasabb rendű nem létezik, amit el
kellene érnie (ugyanis az Ön-megvalósítás egyszerűen a tulajdon természet
megvalósítása), a megszabadulás keresője kétségek és tévedések nélkül, az
örökkévalót a mulandótól megkülönböztetve valósítja meg valóságos
természetét, és természetes állapotától sohasem fordul el. Ez az, amit úgy
neveznek: »a tudás gyakorlása«. E kutatás (vicára) vezet az
Ön-megvalósításához.
Minden törekvő követheti a kutatásnak ezt az ösvényét?
Ez az út csak az erre érett lelkek számára járható. A többieknek
tudatuk állapotának megfelelő módszerekhez kell folyamodniuk.
Melyek ezek a módszerek?
A stuti, a japa, a dhyána, a yoga, a jnána és a többi, ezekhez
hasonló módszer.
A stuti az Urat dicsőítő himnuszok odaadással áthatott éneklése.
A japa az istenek neveinek vagy az omhoz hasonló szent
mantráknak gondolatban vagy fennhangon való ismételgetése.
Megjegyzés:
Miközben az ember a stuti és a japa módszereit követi, az elme
időnként zárttá, azaz összeszedetté, időnként pedig nyitottá, azaz
szétszórttá válik, [mindazonáltal] az elme effajta szeszélyes viselkedése e
módszerek követői előtt nem lesz nyilvánvaló.
A dhyána a nevek és mantrák gondolatban való áhítatos ismétlését
(japa) jelenti. E módszert követve az elme állapota könnyen felismerhetővé
válik, mert az elme nem lehet egyszerre összeszedett és szétszórt. Amikor az
ember belemerül a dhyánába, az elme nem érintkezik az érzékek tárgyaival;
amikor az elme érintkezik a
tárgyakkal, az ember nincs dhyánában. Ezért azok, akik ebben az
állapotban vannak, megfigyelhetik az elme szeszélyes viselkedését, és
megakadályozva az elmét abban, hogy további gondolatokat hozzon létre,
képesek azt a dhyánában rögzíteni. Tökéletességre jutni a dhyánában annyit
jelent, mint az Önvalóban tartózkodni [tadákáranilai – szó szerint: az »‚Az’
formájában tartózkodni«]. S mivel a meditáció rendkívül finom módon működik
az elme forrásánál, nem nehéz észlelni az elme felébredését és
lecsendesülését.
Ami a yogát illeti, a légzésnek és az elmének ugyanaz a forrása;
ezért az egyik lecsendesítése szükségképpen a másik lecsendesítéséhez vezet.
Az elme légzésszabályozás (pránáyáma) révén való lecsendesítésének
gyakorlatát nevezik yogának. Miközben a yogik a pszichikus centrumokra,
például a sahasrárára, vagyis az ezerszirmú lótuszra rögzítik elméjüket,
korlátlan ideig képesek testtudat nélkül maradni. Mindaddig, amíg ez az
állapot tart, a yogik láthatólag egyfajta boldogságba merülnek. Amikor
azonban a lecsillapodott elme feltámad, vagyis amikor ismét aktívvá lesz,
újra belemerül világi gondolataiba. Ezért kell a kifelé fordult elmét olyan
gyakorlatokkal edzeni, mint amilyen a dhyána. Ekkor fog az elme elérni abba
az állapotba, amelyben már nincs sem lecsendesülés, sem felébredés.
A jnána az elme visszavonása, amelyben a meditáció (dhyána) vagy
a kutatás (vicára) állandó gyakorlása révén az elme az Önvaló formáját ölti
magára; ezen állapot az, amelyben minden erőfeszítés megszűnik. Azok, akik
megtartják magukat ebben az állapotban, többé már nem fordulnak el igazi
természetüktől. A »csend« (mauna) és a »nem-cselekvés« kifejezések egyedül
erre az állapotra vonatkoznak.
Megjegyzés:
1. Valamennyi gyakorlat csak az elme összpontosításával
folytatható. Mivel minden mentális aktivitás (emlékezet, felejtés, vágy,
gyűlölet, vonzódás, valamivel való felhagyás és így tovább) az elme
módosulása, így ezek egyike sem tekinthető az ember valódi állapotának. Az
ember voltaképpeni természete az egyszerű és változatlan lét. Így hát
megismerni az emberi lét igazságát és annak lenni egyet jelent a béklyókból
való megszabadulással és a kötelék kioldásával (granthi násam). Mindaddig,
amíg a törekvő az elmének ezt a nyugalmi állapotát szilárdan el nem éri,
gyakorolnia kell az Önvalóban való tántoríthatatlan jelenlétet, és elméjét
meg kell őriznie a különféle gondolatok beszennyező hatásától.
2. Noha az elme erejének művelését számos gyakorlattal el
lehet érni. azok mindegyike ugyanahhoz a célhoz vezet. Mert bármilyen
tárgyra is összpontosítsa elméjét az ember, az elme a mentális képek
felszámolásával az adott tárgy [mentális] formáját ölti magára. Ezt nevezik
sikeres meditációnak (dhyana siddhi). Azok, akik a kutatás (vicára) ösvényét
követik, felismerik, hogy a kutatás végére megmaradó tudat Brahmannal
azonos. Azok, akik a meditációt (dhyána) gyakorolják, felismerik, hogy ami
az eredményes meditációban fennmarad, az [egyedül] meditációjuk tárgya. Mivel
az eredmény mindkét esetben ugyanaz, a törekvők feladata: a két módszer
valamelyikének megszakítás nélküli gyakorolása mindaddig, míg csak el nem
érik a célt. A »csend« állapota az erőfeszítés, vagy az erőfeszítés
nélküliség állapotát foglalja- e magába?
A csend nem a tétlenség erőfeszítés nélküli állapota. Az összes
világi cselekvés – amelyet közönségesen »erőfeszítésnek« neveznek – az elme
egy részének segítségével és gyakori megszakításokkal megy végbe. Azonban az
Önvalóval való egység (átma vjavahára), vagyis a benső nyugalom állapotában
való időzés olyan intenzív benső aktivitást feltételez, amelyet az elme
egészével és megszakítás nélkül kell végrehajtani.
A nyílegyenes ösvény - Ramana Maharsi tanításai
A máyát [a káprázatot avagy tudatlanságot] semmilyen más módon,
csak ezzel a »csendnek« (mauna) nevezett intenzív aktivitással lehet
tökéletesen elpusztítani.
Miben áll a máyá természete?
Az, hogy a mindenkor és mindenhol jelenlevő, mindent átható és
önfényű Önvalót, a Valóságot nemlétezőnek tekintjük, míg a mindig és
mindenütt következetesen nemlétezőnek bizonyuló individuális lelket (jíva)
és a világot (jagat) létezőnek tekintjük, a máyának tulajdonítható.
Minthogy az Önvaló önként ontja sugarait, miért nem ismeri fel
mindenki éppúgy, mint a világ más tárgyait?
Bármilyen konkrét tárgy is váljék a megismerés tárgyává, mindig
az Önvaló az, amely az adott tárgy formájában önmagát megismeri. Mert ami
megismerésként vagy tudatosságként ismeretes, az nem más, mint az Önvaló
hatalma (átma sakti). Az Önvaló az egyetlen érzékelő objektum. Az Önvalón
kívül semmi nincs. De ha mégis feltételezzük, hogy az Önvalón kívül vannak
objektumok, akkor azok [mindenképpen] érzéketlenek, s ennélfogva sem
magukat, sem pedig egymást nem ismerhetik meg. S mivel az Önvaló nem ismeri
fel igazi természetét ezen a módon, úgy tűnik,
A nyílegyenes ösvény - Ramana Maharsi tanításai
hogy belemerült a születés [és halál] óceánjába, és hadakozik
azzal, midőn az individuális lélek formájában van.
Noha az Úr mindeneket áthat, úgy tűnik – például az olyan
kijelentések révén, mint a »felékesítvén őt kegyelmével« –, hogy csak
kegyelme révén lehet megismerni. Hogyan érheti el akkor az Úr kegyelme
nélkül az individuális lélek saját erőfeszítése révén az Ön-megvalósítást?
Mivel az »Úr« [megnevezés] az Önvalóra vonatkozik, s mivel a
kegyelem az Úr jelenlétét avagy megnyilatkozását jelenti, egyetlen olyan
pillanat sincs, amelyben az Úr ismeretlenségben maradna. Ha a Nap fénye a
bagoly számára láthatatlan, az csak az ő tökéletlenségének jele, s nem a Nap
hiányosságának tulajdonítható. S ugyanígy a tudatlan emberek, mi másnak
köszönhetnék a – tudatosság természetével rendelkező
– Önvalóra irányuló tudatosságuk hiányát, mint saját
tökéletlenségüknek? Hogyan lehetne ezt az Önvaló tökéletlenségének rovására
írni? Mivel a kegyelem az Úr igazi természete, őt mint »áldott kegyelmet«
ismerik. Ezért az Úrnak, akinek maga a kegyelem a természete, nem kell adnia
a kegyelmét; nincs is külön ideje annak, hogy adja a kegyelmét.
A
nyílegyenes ösvény - Ramana Maharsi tanításai
Hol található az Önvaló a testben?
Azt szokták mondani, hogy a Szív a mellkas jobboldali részében
található, mégpedig azért, mert akkor, amikor magunkra utalunk, rendszerint
a mellkas jobboldali részére mutatunk. Némelyek azt mondják, hogy a
sahasrára, az ezerszirmú lótusz az Önvaló tartózkodási helye. Ha azonban ez
így lenne, akkor a fejnek nem volna szabad előrebuknia az elalvás vagy az
eszméletvesztés következtében.
Mi a Szív?
A szent szövegek a Szívet a következőképpen írják le:
A két mellbimbó között, a mellkas alatt és a hasüreg fölött hat,
különböző színű szerv található.1 Ezek közül azt, amelyik a vízililiom
bimbójához hasonlít, és amelyik [a test középvonalától] két ujjnyira jobbra
helyezkedik el, Szívnek nevezik. Ezen a fordított állapotban lévő szerven
belül egy parányi nyílás található, amely a vágyakkal teli sűrű sötétség
(tudatlanság) székhelye. Itt fut össze az összes pszichikus idegvezeték
(nádi). Ez a vitális erők, az elme és a [tudat] fény[ének] tartózkodási
helye.
Ezek a szervek nem azonosak sem a csakrákkal sem a fizikai
szervekkel.
A nyílegyenes ösvény - Ramana Maharsi tanításai
Mindazonáltal a Szív (hrdayam), még ha így is írják le,
voltaképpen (maga az] Önvaló (átman). Mivel a lét (sat), a tudat (cit), az
üdv (ánandam), az örökkévalóság (nityam) és a teljesség (púrnam) kifejezések
is a Szívre vonatkoznak, nem érvényesek rá az olyan megkülönböztetések, mint
külső és belső, fent és lent. Azt a nyugalmi állapotot, amelyben minden
gondolat megszűnik, az Önvaló állapotának nevezik. Ha egyszer az ember
elérte ezt az állapotot a maga valójában, érvényüket veszítik az olyan
próbálkozások, amelyek a Szívet valamilyen testen belüli vagy testen kívüli
helyre akarják lokalizálni.
Miért merülnek fel az elmében a különféle tárgyakra vonatkozó
gondolatok még akkor is, amikor az már nincs kapcsolatban a külső
tárgyakkal?
Az efféle gondolatok megjelenése a lappangó tendenciáknak (púrva
samskára) tulajdonítható. [Mindazonáltal] ezek a gondolatok csak a valódi
természetéről megfeledkező és kifelé forduló individuális tudatban (jíva)
jelennek meg. Amikor az ember a különféle dolgokat érzékeli, a »Ki az, aki
ezeket látja?«-kérdést kell feltennie magának; akkor azonnal eltűnnek.
A nyílegyenes ösvény - Ramana Maharsi tanításai
Hogyan nyilvánul meg a samádhiból és az álomtalan mélyalvásból
hiányzó három tényező, a megismerő, a megismert és a megismerés az Önvalóban
az ébrenlét és az álomállapot során?
Az Önvalóból egymás után az alábbi három dolog jön létre:
1. A cidábhása [a tükrözött tudat], amely egyfajta fényesség.
2. A jíva [az individuális tudat], azaz a látó, vagyis az első gondolat.
3. [Maga] a jelenség, vagyis a világ. Ha egyszer az Önvaló szabad a
tudás és a tudatlanság eszméjétől, hogyan mondható róla, hogy az érzékelés
alakjában az egész testet áthatja, vagy hogy az érzékeket az érzékelés
képességével ruházza fel?
A bölcs emberek tudják, hogy kapcsolat van a különböző
pszichikus idegvezetékek forrása és az Önvaló között, s hogy ez a kapcsolat
a Szívben valósul meg; hogy az érző és érzéketlen közötti kapcsolat
mindaddig fennmarad, amíg az igazi tudás pallosával szét nem vágják őket;
[tudják,] hogy miként az elektromosság szubtilis és láthatatlan ereje
különleges dolgokat eredményezve halad keresztül vezetékeken, így áramlik az
Önvaló ereje is a pszichikus idegvezetékeken keresztül, rajtuk keresztül
hatva át az egész testet és általuk látva el érzékelőképességgel az
érzékszerveket; s
A nyílegyenes ösvény - Ramana Maharsi tanításai
[végül] hogy mihelyt e kapcsolatot megszakítják, az Önvaló az
marad, ami – mindenféle tulajdonságot nélkülözve – mindig is volt.
Hogyan lehet kapcsolat a tiszta tudást képviselő Önvaló és a
relatív tudást képviselő hármas tényező [megismerő – megismert – megismerés]
között?
Ezt bizonyos értelemben a filmszínházban történő vetítéshez
hasonlíthatjuk.
A lámpa a vetítőgépben. Az Önvaló.
A lámpa előtti lencse. Az Önvalóhoz közel lévő
tiszta (sattvikus) elme.
A filmkockák sorozatából A szubtilis gondolatokból álló
lappangó összeálló film. lappangó tendenciák tárháza.
A lencse, a lencsén keresztül-Az elme, az elme megvilágítása
és az haladó fény és a lámpa, amelyek Önvaló, amelyek együtt hozzák
létre együtt hozzák létre a fókuszált a[z individuális] látót, vagyis a
jívát. fényt.
A lencsén áthaladó és a Az Önvaló fénye, mely az
elméből filmvászonra vetülő fény. kilépve az érzékszerveken keresztül
vetül a világra.
A nyílegyenes ösvény - Ramana Maharsi tanításai
A vászonra eső fény révén A világra vetülő fényben észlelt,
tárgyak- megjelenő különféle képek. ként megjelenő különféle formák és
nevek.
A szerkezet, amely mozgásba Az elme lappangó tendenciáit
felszínre hozza a filmszalagot. hozó isteni törvény.
Ahogyan mindaddig képek jelennek meg a filmvásznon, amíg a
film a lencsén keresztül az árnyképeket vetíti, a jelenségvilág is mindaddig
folyamatosan megjelenik az individuum számára az ébrenléti és
álomállapotban, amíg a lappangó mentális benyomások léteznek. Mint ahogy a
lencse hatalmas méretűvé nagyítja az apró porszemeket, és egyetlen másodperc
leforgása alatt számos képet vetít, úgy növeli az elme a csíraszerű
tendenciákat fához hasonlatos gondolatokká, egyetlen másodperc alatt
megszámlálhatatlanul sok világot hozva létre. Továbbá ahogy a filmszalag
hiányában csupán a lámpa fénye látható, úgy ragyog az Önvaló is a három
tényező nélkül önmagában, amikor a tendenciák formájában megjelenő mentális
fogalmak az álomtalan mélyalvás, az eszméletvesztés és a samádhi állapotában
nincsenek jelen. S ahogy a lámpa megvilágítja a lencsét és az utána
következőket, miközben maga változatlan marad, úgy világítja meg az Önvaló
is az egót (cidábhása) és az utána következőket, miközben ő maga változatlan
marad.
A nyílegyenes ösvény - Ramana Maharsi tanításai
Mi a dhyána (meditáció)?
A dhyána nem más, mint megmaradni az Önvalóban az igazi
természettől való legcsekélyebb elfordulás, és magának a meditáció
végzésének tudata nélkül. Mivel ekkor az ember egyáltalán nincs tudatában a
különböző állapotoknak (ébrenlét, álom és így tovább), az alvás úgyszintén
[egyfajta] dhyánának tekintendő.
Mi a különbség a dhyána és a samádhi között?
A dhyána szándékos mentális erőfeszítéssel érhető el [és
tartható fenn]; a samádhi nem ismeri az erőfeszítést.
Milyen tényezőket kell figyelembe venni a dhyána során?
Annak, aki szilárdan kitartja magát Önvalójában (átma nisthá),
mindenekelőtt arra kell ügyelnie, hogy a legkisebb mértékben se forduljon el
ettől az elmélyedéstől. Valódi természetétől elfordulva [ugyanis] ragyogó
sugárzást láthat maga előtt, szokatlan hangokat hallhat, vagy valóságosnak
vélheti a benne vagy rajta kívül megjelenő istenek vízióját. De ezeknek [a
jelenségeknek] nem szabad félrevezetniük: nem engedheti meg, hogy ezek
eltereljék figyelmét Önmagáról.
Megjegyzés:
1. Ha az ember azon pillanatokat, amelyeket a tárgyakon – vagyis
nem Önmagán – való gondolkozás során veszteget el, Önmaga utáni kutatásra
fordítaná, akkor az Ön-megvalósítást igen rövid idő alatt elérhetné. 2.
Mindaddig, amíg az elme nem állapodott meg az Önvalóban, szükség van valamilyen
bhávanára [egy megszemélyesített isten vagy istenség mély érzelmekkel és
vallásos érzéssel áthatott kontemplációjára]. Enélkül ugyanis az elmét
gyakran elárasztják a csapongó gondolatok, vagy éppen rátör az álom. 3.
Ahelyett, hogy az ember vég nélkül az olyan bhávanák gyakorlásába merülne,
mint az »én vagyok Siva« vagy »én vagyok Brahman« – amelyeket
[összefoglalóan] nirgunopásanának [a tulajdonságok nélküli Brahman
kontemplációnak] neveznek –, mihelyt az efféle upásana [kontempláció]
eredményeként megjelenő mentális erőt elérte, az Önmagára kérdezés módszerét
kell gyakorolnia.
4. A gyakorlás (sádhana) csak akkor tekinthető sikeresnek, ha az
ember egyetlen mentális fogalomnak (vrtti) sem ad helyet. Milyen
életvezetési szabályokat kell követnie a törekvőnek (sádhaka)?
Mértékletesség az étkezésben, mértékletesség az alvásban,
mértékletesség a beszédben.
Meddig kell folytatni a gyakorlást?
Mindaddig, amíg az elme el nem éri a fogalmaktól való mentesség
erőfeszítés nélküli és természetes állapotát, illetve addig, amikor az »én«
és az »enyém« érzete már nem létezik.
Mi a jelentősége a magányban való tartózkodásnak (ekánta váza)?
Mivel az Önvaló mindent áthat, a magány nem a tartózkodási hely
függvénye. A »magányos élet« a mentális fogalmaktól mentes állapotot
jelenti.
Miről lehet felismerni a bölcsességet (viveka)?
A bölcsesség szépsége nem más, mint az igazság megvalósítását
követően létrejövő káprázattól mentes állapot. A félelmet csak azok ismerik,
akik még valamilyen különbséget vélnek felfedezni a magasztos Brahmanban.
Mindaddig, amíg fennmarad az az elképzelés, hogy a test az Önvaló, az ember
– bármilyen is legyen [egyébként] – nem valósíthatja meg az igazságot.
Ha minden a [prárabdha] karma [a múltban elkövetett cselekedetek
következménye] szerint történik, akkor hogyan győzhetők le a meditáció
(dhyána) akadályai?
A prárabdha csak a kifelé forduló elmét érinti, az önmaga
felé fordulót nem. Azt, aki valódi Önmagát keresi, nem fél semmiféle
akadálytól.
Szüksége van-e aszkézisre (samnyása) annak, aki az Önvalóban
való megállapodottságot (átma nisthá) tűzte ki céljául?
Az az erőfeszítés, amelynek révén az ember saját testéhez való
kötődéstől igyekszik megszabadulni, valójában az Önvalóban való
tartózkodásra irányul. Egyedül a gondolkozás és a kutatás érettsége szünteti
meg a testhez való kötődést, s nem az
életszakaszok (ásrama), mint például a tanulási időszak
(brahmacarya). A kötődés ugyanis az elme kötödése, míg az életszakaszok a
testhez kapcsolódnak. S vajon miképpen tudnák a testi állapotok az elmében
gyökerező kötődést kiküszöbölni? Minthogy a gondolkozás és a kutatás
érettségéről [csak] az elme vonatkozásában beszélhetünk, egyedül csak ez az
elme képes eltávolítani a kutatás révén azokat a béklyókat, amelyek
figyelmetlensége következtében kerültek rá. Mivel azonban az aszketikus
fegyelem (samnyásásráma) a szenvedélytelenség (vairágya) elérésének eszköze,
s mivel a szenvedélytelenség a kutatás eszköze, az aszkéták rendjéhez való
kapcsolódást bizonyos módon úgy lehet tekinteni, mint a szenvedélytelenségen
keresztül végbemenő kutatás eszközét. [Ám] ahelyett, hogy az ember arra
vesztegetné életét, hogy időnap előtt az aszkéták rendjéhez csatlakozna,
sokkal inkább helyénvaló a családfő életét élnie. Ahhoz, hogy az ember az
Önvalóban – vagyis voltaképpeni természetében – rögzítse elméjét,
mindenekelőtt a képzelődések (samkalpa) és kétségek (vikalpa) családjától
kell elkülönítenie azt – vagyis az embernek bensőleg kell eloldódnia a
családi köteléktől. Ez a valódi aszkézis.
Alapszabály, hogy addig, amíg a legkisebb mértékben is létezik
az »én vagyok a cselekvő« gondolata, az Ön-ismeretet nem lehet elérni; de
vajon a családfői tisztet betöltő törekvő ennek tudata nélkül is kielégítően
elvégezheti kötelességeit?
Mivel nem létezik olyan szabály, amely szerint a cselekvés
előfeltétele az »én vagyok a cselekvő« tudata volna, értelmetlen abban
kételkedni, hogy vajon bármilyen adott cselekedet végbe fog-e menni a
cselekvő vagy a cselekvés aktusa nélkül. Noha mások szemében úgy tűnik, hogy
a kincstár felügyelője egész nap figyelmesen és felelősen végzi munkáját, ő
– arra gondolva, hogy »ehhez a tömérdek pénzhez nekem igazából semmi közöm
nincs« – kötődés nélkül fog eleget tenni kötelességének, anélkül, hogy
elméjében megjelenne a birtoklás érzése. S ugyanígy a bölcs családfő is
kötődés nélkül eleget tehet családfői kötelezettségeinek, melyek múltbeli
karmájának megfelelően úgy jutottak osztályrészéül, mint ahogy egy szerszám
jut valakinek a kezébe. A cselekvés és a megismerés nem akadályozza egymást.
Mire jó a családnak egy bölcs családfő, aki nem törődik testi
kényelmével, és mire jó egy ilyen családfőnek a család?
Noha a bölcs családfőt a testi kényelem egyáltalán nem érdekli,
ha múltbeli karmájának köszönhetően családjának az ő erőfeszítésével kell
fenntartania magát, ak
kor úgy kell őt tekinteni, mint aki másoknak tesz szolgálatot.
Ha azt kérdezzük, merít- e valamilyen hasznot a bölcs ember abból, hogy a
családdal kapcsolatos kötelességeit elvégzi, akkor erre azt válaszolhatjuk,
hogy mivel elérte minden jótétemény felső fokát és a legmagasabb rendű jót
jelentő teljes megelégedettség állapotát, családi kötelességeinek
teljesítése révén már nem nyerhet semmit.
Hogyan érhető el a tevékenység megszüntetése (nivrtti) és az
elme békéje a családfői teendők közepette, amelyeket éppen az állandó
tevékenység jellemez?
Minthogy a bölcs (jnání) tevékenységei csak mások szemében
léteznek, nem pedig sajátjáéban, akár tömérdek feladatot is végezhet,
valójában nem csinál semmit. Éppen ezért tevékenységei nem állnak útjában a
nem-cselekvésnek és az elme békéjének. Ő ugyanis ismeri az igazságot, hogy ő
pusztán jelen van a tevékenységeknél, s nem véghezvivője azoknak. Ily módon
ő csendes tanúja lesz [csupán] a különféle tevékenységeknek.
Ha egyszer a bölcs jelenlegi cselekedetei múltbeli karmájából
fakadnak, akkor a jelenlegi cselekedetek által létrehozott benyomások
(vásana) nem fogják-e követni őt a jövőben?
Csak azt nevezhetjük bölcsnek, aki minden lappangó tendenciától
(vásana) szabad. S ha egyszer így van, akkor a karmikus tendenciák miképpen
gyakorolhatnának hatást arra, aki már teljesen eloldódott a cselekvéstől?
Mi a brahmacarya [az önmegtartóztató tanulói életszakasz]
értelme?
Csak Brahman keresését nevezhetjük brahmacaryának.
A tudás eszközei közé tartozik-e az életszakaszok (ásrama)
rendjével összhangban történő brahmacarya gyakorlása?
Mivel a tudás különféle eszközeit – például az érzékszervek
megfékezését – a brahmacarya magában foglalja, a tanulók (brahmacárinok)
rendjéhez tartozó törekvők erénygyakorlatai igazi segítséget fognak
jelenteni tökéletesedésük során.
|