sen szétfoszlana. Ezt a próbát meg kell állani. Lehet, hogy
eljön már az első lépéssel,
melyet az ember az élet ösvényére vivő
veszedelmes létrán tesz; lehet, hogy csak az
utolsóval jön el. De ne feledd,
ó tanítvány, hogy meg kell állani, és szegezd lelkednek
erőit a feladatra.
Ne élj se a jelenben, se a jövőben, hanem az Örökkévalóban. Ez az
óriási
gyom ott nem tud virágozni; a létnek ezt a foltját már az örökkévaló
gondolatának
légköre is eltünteti.
5. Öld ki a különváltságnak minden érzését.
— Ne képzeld,
hogy félreállhatsz a gonosz vagy s balga ember mellől.
Mindkettő: te vagy,
bár kisebb mértéhben, mint barátod vagy Mestered. Ha ellenben engeded,
hogy
növekedjék benned a valamely rossz dologtól vagy személytől való különváltságnak
gondolata, ezzel oly karmát teremtesz, amely mindaddig hozzáköt ahhoz a
dologhoz
vagy személyhez, amíg lelked fel nem ismeri, hogy nem állhat
elszigetelten. Gondold meg,
hogy a világ bűne és szégyene a te bűnöd és
szégyened, mert része vagy a világnak; karmád
elválaszthatatlanul
egybeszövődött a nagy Karmával. És mielőtt tudásra tehetnél szert, minden
helyen meg kellett fordulnod, szennyesen, tisztán egyaránt. Ne feledd tehát,
hogy a
szennyfoltos ruha, melynek érintésétől ma visszariadsz, tegnap talán
a tiéd volt, holnap a
tiéd lehet. S ha irtózattal fordulsz el tőle, annál
szorosabban tapad majd reád, mikor válladra
hull. Az önelégült ember
iszapból vet ágyat magának. Légy önmegtartóztató, mert helyes, —
ne pedig
azért, hogy te magad tiszta maradj.
6. Öld ki az érzékelés vágyképét.
7. Öld ki a növekedés
utáni éhséget.
8. De állj egyedül és elszigetelten, mert nem segíthet rajtad
semmi, ami megtestesült,
semmi, ami tudatában van a különváltságnak, semmi,
ami az Örökkévalón kívül
van. Tanulj az érzékelésből, és figyeld meg, mert
csak így láthatsz neki az önmegismerés
tudományának, és csak így vetheted
meg lábadat a létra első fokán. Növekedjél,
miként a virág nő: öntudatlanul,
de buzgón törekedve, hogy lelkét feltárja a levegőnek.
Így kell előre
törnöd, hogy megnyisd lelkedet az Örökkévaló számára. De az
Örökkévaló
keltse életre erődet és szépségedet, ne pedig a növekvés vágya. Mert az
egyik esetben a tisztaság pompájában fejlődöl; a másikban megkeményít a
személyes
növekedés erőszakos szenvedélye.
9. Csupán arra vágyakozzál,
ami benned van.
10. Csupán arra vágyakozzál, ami fölötted van.
11. Csupán arra vágyakozzál, ami elérhetetlen.
12. Mert
benned van a világ világossága, — az egyetlen világosság, mely az Ösvényre
hullhat. Ha nem tudod észrevenni magadban, hasztalan keresed másutt.
Feletted
van, mert ha eléred, elveszítetted saját magadat. Elérhetetlen,
mert örökké távolodik.
A világosságba majd belépsz, de a lángot sohasem éred
el.
13. Vágyakozzál hevesen hatalomra.
14. Vágyakozzál buzgón
békességre.
16. Vágyakozzál mindenekelőtt birtokra.
16. Ám ez a birtok
csak a tiszta léleké lehet, s éppen ezért egyformán birtoka lesz
valamennyi
tiszta léleknek, s csak ha egyesítve van, lesz különös birtoka az egésznek.
Olyan birtokra szomjúhozzál, amely a tiszta léleké lehet, hogy gazdagságot
gyűjts az
élet azon egyesített szellemének, amely egyedül igazi Éned. A
béke, melyre vágya
koznod kell, az a megszentelt béke, amelyet semmi sem zavarhat
meg, s amelyben a
lélek úgy növekszik, miként a szent virág a csendes
lagúnákon. És a hatalom, melyet
a tanítványnak kívánnia kell, az, mely őt az
emberek szemében semminek tünteti fel.
17. Keresd meg az utat.
— Ez a négy szó látszólag talán
túlságosan jelentéktelen ahhoz, hogy magában
álljon. A tanítvány azt
mondhatná: „Tanulmányoznám-e egyáltalán ezeket a gondolatokat,
ha nem
kerestem volna az utat?” Ám ne haladj tovább sietve. Állj meg, és gondolkozzál
egy pillanatig. Az útra vágyakozol-e, vagy pedig látomásaidban olyan
szédületes magaslatok
homályos távlata lebeg előtted, amelyekre majd
felemelkedsz, olyan dicső jövő, amelyet
majd megvalósíthatsz? Vigyázz! Az
utat magáért az útért kell keresni, nem pedig azért, hogy
te járj rajta.
E szabály és a második sorozat tizenhetedik szabálya között
összefüggés van. Ha korszakokig
tartó küzdelem és számos győzelem után
megnyerted az utolsó ütközetet, és megkérdezted
az utolsó titkot: készen
állasz egy további ösvényre. Ha majd megmondják e nagy
feladat utolsó
titkát, ebben egy új út misztériuma tárul fel, — olyan ösvény, mely kivezet
minden emberi tapasztalatból, és meghalad minden emberi észlelést én
elképzelést. Valamennyi
pontnál sokáig kell időzni és jól megfontolni.
Valamennyi pontnál bizonyosnak kell
lenned, hogy az ösvényt saját magáért
választottad-e. Először jön az út és az igazság, csak
azután következik az
élet.
18. Keresd az utat azzal, hogy befelé visszavonulsz.
19. Keresd
az utat azzal, hogy merészen haladsz kifelé.
20. Ne keresd valamely úton.
Minden egyes vérmérséklet számára van egy olyan
út, amely a
legkívánatosabbnak látszik. Ámde az utat nem lehet megtalálni csakis
odaadás, csakis vallásos elmélyedés révén, pusztán igyekvő haladással,
önfeláldozó
munkával, az élet szorgalmas megfigyelésével. Magában egyik sem
tudja egy-egy
lépésnél többel előbbre vinni a tanítványt. Minden fokra
szükség van, hogy megalkossák
a létrát. Az emberek bűnei, amint leküzdik
őket, fokokká válnak a létrában.
Az ember erényei valóban szükséges fokok,
melyeket sehogyan sem lehet nélkülözni.
Noha azonban tiszta légkört és
boldog jövendőt teremtenek, haszontalanok, ha egymagukban
állanak. Annak,
aki az útra akar lépni, bölcsen fel kell használnia az ember
egész
természetét. Minden ember saját maga számára feltétlenül az út, az igazság és
az élet. De csak akkor az, ha keményen megragadja egész egyéniségét és
felébredt
szellemi akaratának erejével felismeri, hogy ez az egyéniség nem ő
saját maga, hanem
csupán olyasmi, amit szenvedések árán alkotott a saját
használatára, s amelynek
révén — amint növekedése lassanként kifejleszti
értelmiségét — el akarja érni az
egyéniség fölötti életet. Ha tudja, hogy
csodálatosan összetett különvált életének ez a
célja, valóban akkor és csak akkor jár az úton. Keresd azzal, hogy
elmerülsz saját
legbensőbb lényed titokzatos és dicső mélységébe. Keresd
minden tapasztalat megvizsgálásával;
az érzékek használatával, hogy megértsd
az egyéniség növekedését és
értelmét, s annak a többi isteni töredéknek
szépségét és homályos természetét, akik
egy sorban küzdenek veled, s a fajt
alkotják, amelyhez tartozol. Keresd a lét törvényeinek,
a természet
törvényeinek, a természetfölötti törvényeinek tanulmányozásával,
és keresd
azzal, hogy lelked mélyen meghajol a benned ragyogó homályos csillag
előtt.
Amint állandóan virrasztasz és hódolsz előtte, világossága mind erősebb lesz.
Tudd meg akkor, hogy megtaláltad az út elejét. S ha majd megtaláltad a
végét, világossága
hirtelen a végtelen világossággá válik.
. — Keresd minden tapasztalat megvizsgálásával, s ne feledd, hogy
amidőn
ezt ajánlom, nem azt mondom: „Engedj az érzéki csábításoknak, hogy
megismerd”. Mielőtt
okkultista lettél, megtehetted, ám nem teheted azután.
Ha már választottál, és az Ösvényre
léptél, szégyenkezés nélkül nem
engedhetsz ezeknek a csábításoknak. De borzadás nélkül
tapasztalhatod őket:
mérlegelheted, megfigyelheted és vizsgálhatod őket, és a bizalom türelmével
várhatod azt az órát, amikor többé már nem érintenek. De azért ne ítéld el
azt, aki
enged; nyújtsd feléje kezedet, mint zarándoktestvéred felé, akinek
lábára iszap nehezedett.
Gondold meg, ó tanítvány, ha még oly nagy is a
szakadék a jó ember és a bűnös között, nagyobb
a jó ember és aközött, aki
tudásra tett szert; megmérhetetlen a jó ember és aközött, aki
az isteniség
küszöbén áll. Légy tehát résen, nehogy túl korán a tömegtől különvált valaminek
képzeld magadat. Ha megtaláltad az út elejét, lelked csillaga megmutatja
világosságát és
fényénél majd észreveszed, milyen nagy az a sötétség, amelyben ég.
Elme, szív, agy, mind
homályos és sötét, míg az első nagy harc nincs
megnyerve. Ne csüggesszen el, ne rémítsenmeg a látvány; szegezd szemedet a
kicsiny világosságra, és növekedni fog. Ám hadd legyen
a bensődben levő
sötétség segítségedre abban, hogy megértsed azoknak a tehetetlenségét,
akik
még nem láttak világosságot, akiknek lelke mély sötétségben van. Ne vádold őket!
Ne
riadj vissza tőlük, hanem kíséreld meg, hogy egy keveset emelj a világ
súlyos karmájából;
nyújtsd segítségedet annak a néhány erős kéznek, amely
visszatartja a sötétség hatalmasságait
attól, hogy teljes győzelmet
arassanak. Akkor majd belépsz az örömnek egy olyan közösségébe,
amely — igaz
— hogy rettenetes fáradalmat és mély szomorúságot hoz, ámde
nagy és folyton
növekvő gyönyörűséget is.
21. A virág nyílását a vihart követő csendben várd, ne előbb.
Növekedni fog, kiemelkedik, ágat és levelet hajt, bimbó fakad rajta, míg a
vihar
tart, míg az ütközet folyik. De míg az ember egész személyisége fel
nem oszlott, fel
nem olvadt, míg az isteni töredék, amely alkotta, nem Iát
benne mást, mint komoly
kísérletezés és tapasztalás eszközét, míg az egész
természet nem hódolt meg és nem
lett felsőbb Énjének alattvalója, —
mindaddig nem nyílhat ki a virág. Olyan csend
támad akkor, mint a trópusok alatt, felhőszakadás után, mikor a
természet olyan
gyorsan végzi munkáját, hogy az ember láthatja
tevékenységét. Ilyen nyugalom száll
a meggyötört lélekre. És a mély csöndben
bekövetkezik az a rejtélyes esemény, amely
megmutatja, hogy az utat
megtaláltad. Nevezd, ahogyan akarod, hang, mely szól, hol
nincsen ki szóljon, hírnök, ki jő, alak és anyag nélküli hírnök;
vagy a lélek virága,
mely kinyílott. Nincsen hasonlat, mellyel le lehetne
írni. De előre érezheted, keresheted,
vágyakozhatsz utána, még a vihar
tombolásában is. Egy pillanatig tarthat a
csend, vagy ezer évig, — de véget
ér. Ám erejét magaddal viszed. Újból meg újból
meg kell vívni, meg kell
nyerni a harcot. A természet nem tud sokáig szünetelni.
— A virág nyílása az a dicső pillanat, mikor a látás
megnyílik; ezt bizalom,
tudás, bizonyosság követi nyomon. A lélek szünete a
csodálkozás pillanata, s a megelégedés
következő pillanata, — ez a csönd.
Tudd meg, ó tanítvány, hogy akik átélték a csöndet, akik érezték
békességét és megőrizték
erejét, azt óhajtják, hogy te is tapasztald. Ezért
a Tanulás Csarnokában, ha be tud oda
lépni, a tanítvány mindig megtalálja
Mesterét.
Azoknak, akik kérnek, adatik. De noha az átlagember folyton kér,
szavát nem hallják
meg. Mert csak elméjével kér, s az elme szavát csak abban
a világban hallják, amelyben az
elme tevékeny. Ezért a huszonegy első
szabály követése előtt nem mondom, hogy azoknak,
akik kérnek, adatik.
Okkult értelemben olvasni annyi, mint spirituális szemmel olvasni.
Kérni annyi, mint
érezni a benső éhséget, a szellemi törekvés vágyakozását.
Olvasni tudni annyi, mint szerény
mértékben megszerezni ezen ékség
kielégítésének képességét. Mihelyt a tanítvány tanulnihajlandó, elfogadták,
elismerték, elvállalták. Így kell lennie, mert meggyújtotta lámpáját, s
az
többé rejtve nem maradhat. De mindaddig nem lehet tanulni, míg az első nagy
küzdelem
diadalmasan véget nem ért. Az elme talán már felismeri az
igazságot, de a szellem még nem
tudja magába fogadni. Ha egyszer a tanítvány áthaladt a viharon, ha
elérte a békét, mindig
van lehetősége a tanulásra, még akkor is, ha
megtántorodik, tétovázik, vagy letér az útról. A
Csend Szava ott marad
bensejében, s még ha egészen elhagyja is az ösvényt, jön majd nap,
mikor
újból megcsendül, mikor széttépi, mikor különválasztja szenvedélyeit isteni
lehetőségeitől.
S akkor kínok között s az elhagyott alsóbb én kétségbeesett
jajveszékelése között —
újból visszatér.
Ezért mondom: Békesség veled. „Békémet adom néktek” — csak
szeretett tanítványainak
mondhatja ezt a Mester, akik olyanok, mint ő maga.
De még azok között is, akik a keleti
bölcsességet nem ismerik, van néhány,
akinek mondani lehet ezt, akinek napról-napra mind
tökéletesebb mértékben
lehet mondani.
Szemléld a három igazságot•. Mindhárom változatlan.
•
A Három Igazságot az alábbi szavakban közlik velünk az „Ének a
Fehér Lótuszról” („The Idyll of
the White Lotus”) c. munka nyolcadik
fejezetében. Az idézett munkát ugyanaz a Hilarion Mester
diktálta, akinek a
kezünkben levő könyvecskét köszönhetjük.
Az előbb leírt szabályok az elsők a Tanulás Csarnokának falára
írt szabályok között.
Azoknak, akik kérnek, adatik. Akik olvasni óhajtanak,
olvasni fognak. Akik
tanulni kívánnak, tanulni fognak.
BÉKE VELED
„Van három igazság, amely feltétlen, s mely nem veszhet el, bár
kinyilatkoztatás híján rejtve is
maradhat.
„Az ember Lelke halhatatlan, s e lélek jövője: határtalan
fejlődés és dicsőség.
„Az élet kútfeje bennünk lakozik, és körülöttünk van;
halhatatlan, örökké áldásos; nem lehet látni,
hallani, érezni; de aki
megismerésére vágyik, megismerheti.
„Minden ember saját magának feltétlen törvényhozója; ő oszt ki
magának dicsőséget vagy bánatot,
ő dönt élete, jutalma és büntetése fölött.
„Ezek az
igazságok, melyek oly hatalmasok, mint az élet maga, oly egyszerűek is, mint a
legegy-
szerűbb emberi elme. Tápláld velük az éhezőket!”
II
A CSENDBŐL, amely békesség, zengő hang csendül fel, s e hang
így szól: „Nincs
rendjén; arattál, most vetned kell”. Tudva, hogy e hang a
csend maga,
engedelmeskedel.
Te, ki most tanítvány vagy, ki meg tudsz állani, ki képes vagy
hallani, látni, szólni,
ki legyőzted a vágyat, s elérted az önmegismerést,
ki virágzásban láttad lelkedet és
megismerted, ki hallottad a Csend Szavát,
lépj be a Tanulás Csarnokába, és olvasd,
ami számodra ott írva van.
JEGYZET. — Megállani tudni annyi, mint bizalommal lenni; hallani
tudni annyi, mint
feltárni a lélek kapuját; látni tudni annyi, mint
megszerezni s szemlélés képességét; szólni
tudni annyi, mint erőt szerezni
mások segítésére; a vágy legyőzése annyi, mint használni
tudni a
személyiséget, és uralkodni rajta; elérni az önmegismerést annyi, mint
visszavonulni
a benső erődítménybe, ahonnan a személyes embert részrehajlás
nélkül lehet figyelni; virágzásban
látni lelkedet annyi, mint futólagosan
megpillantani magadban azt a változást, amely
végezetül embernél többé tesz;
megismerni lelkedet annyi, mint teljesíteni azt a nagy feladatot,
hogy
szemlesütés nélkül nézz a vakító világosságba, és ne riadj rettegve vissza, mint
valami kísérteties jelenség elől. Megtörténik ez egyesekkel, s így a
diadalt, melyet már
majdnem megszereztek, újból elveszítik. Hallani a Csend
Szavát annyi, mint megérteni,
hogy az egyetlen igaz irányítás csak belülről
jöhet; belépni a Tanulás Csarnokába annyi,
mint elérni azt az állapotot, amelyben a tanulás lehetővé válik.
Akkor majd sok lesz ott a
számodra írott szó, lángoló betűvel írt, könnyen
olvasható szó. Mert mihelyt a tanítvány
kész, a Mester is készen áll.
1. Állj félre a jövendő harcban, és noha küzdesz, ne te légy a
harcos.
2. Keresd a harcost, és hagyd, hogy benned küzdjön.
3. Fogadd
meg harci parancsait, és engedelmeskedjél nekik.
4. Ne úgy engedelmeskedjél
neki, mintha hadvezér volna, hanem mintha te ma-
gad volnál s mintha szavai
saját titkos vágyaidat fejeznék ki, mert ő: saját lényed,
csak végtelenül
bölcsebb és erősebb nálad. Keresd őt, különben a küzdelem hevében
és
zűrzavarában könnyen elkerülheted; és nem fog ismerni téged, ha te nem ismered
őt. Ha kiáltásod eljut figyelő füléhez, akkor küzdeni fog benned, és betölti
bensőd
sivár ürességét. S ha ez megtörtént, egykedvűen, lankadás nélkül
eshetsz át a harcon;
félreállva, őt hagyod helyetted küzdeni. Akkor egyetlen
kardcsapást sem téveszthetsz
el. De ha nem keresed, ha elkerülöd, akkor
nincsen számodra védelem. Agyad kábul,
szíved meginog, látásod és érzékeid
cserben hagynak a csatatér porfelhőjében, s barátaidat
nem tudod többé
megkülönböztetni ellenségeidtől.
Ő: saját magad, te azonban véges vagy, és tévedésnek alávetett. Ő:
örökkévaló és
bizonyos. Ő: örök igazság. Ha egyszer bevonult bensődbe, és
harcosoddá lett, sohasem
hagy el többé egészen, s a nagy békesség napján
eggyé válik veled.
5. Figyelj az élet dalára.
JEGYZET. — Keresd és figyelj reá
először is saját szívedben. Eleinte talán azt
mondod: „Nincs ott; ha
keresem, csak hangzavart találok”. Tekints mélyebbre. Ha
újból csalatkoznál,
állj meg, és pillants még mélyebbre. Minden emberi szívben természetes
dallam, rejtett forrás lakozik. Lehet, hogy mélyen rejtett, teljesen
eltakart és
elnémított, de ott van. Természeted legmélyén hitet, reményt és
szeretetet találsz. Aki
a gonoszat választja, vonakodik saját magába
tekinteni, betapasztja fülét, hogy ne
hallja szíve dallamát, megvakítja
szemét, hogy ne lássa lelkének fényét. Azért teszi,
mert könnyebbnek
találja, ha a vágyakban él. De minden élet mélyén hatalmas ár
hömpölyög,
melyet feltartóztatni nem lehet, a nagy vizek valóban ott vannak. Akadj
reájuk, s felismered, hogy minden, még a legnyomorultabb teremtmény is
csupán
része, bármennyire megvakítja magát e ténnyel szemben, bármily külső
szörnyeteget
alkot magának képzeletben. Ebben az értelemben mondom neked:
mindazok a lé
nyek, akik között előre törsz, az isteninek részecskéi. És oly
csalóka káprázatban
élsz, hogy nehéz megsejteni, hol találod meg először az
édes hangot mások szívében.
De tudd meg, hogy tebenned feltétlenül megvan.
Keresd meg ott, s ha egyszer hallottad,
környezetedben is könnyebben
rátalálsz.
6. Vésd emlékezetedbe a hallott dallamot.
7. Tanuld meg belőle
az összhang leckéjét.
8. Most már egyenesen tudsz állani sziklaszilárdan a
nyugtalanság közepette, engedelmeskedve
a harcosnak, aki saját lényed, aki
királyod. Már csak annyi közöd van
a harchoz, hogy teljesíted parancsát; már
nem törődsz többé a küzdelem eredményével,
mert egyetlen dolog fontos: hogy
a harcos győzzön, s tudod, hogy képtelen a vereségre.
Így állj, hidegen és
éberen, s használd hallásodat, melyet szenvedések árán,
szenvedések
megsemmisítése révén szereztél. Amíg csak ember vagy, a hatalmas
dallamnak
csupán töredékei érintik füledet. De ha figyeled, emlékezzél reá hűségesen,
hogy semmi se vesszen el abból, ami eljutott hozzád, s igyekezzél megtanulni
belőle, mi az értelme annak. a titoknak, amely körülvesz. Idővel nem lesz
szükséged
tanítóra. Miként hangja van az egyénnek. úgy van hangja annak is,
amiben él. Hangja
van az életnek is, az élet sohasem hallgatag. Szava pedig
nem kiáltás, miként süket
létedre vélnéd, hanem dal. Tanuld meg belőle, hogy
része vagy az összhangnak; tanulj
belőle engedelmeskedni az összhang
törvényeinek.
9. Figyeld komolyan az egész életet, amely körülvesz.
10.
Tanuld meg, hogy értelmesen tekints az emberek szívébe.
JEGYZET. — Teljesen
személytelen szempontból, különben látásod nem lesz
tiszta. Ezért
mindenekelőtt a személytelenséget kell megérteni.
Az értelem pártatlan: senki sem ellenséged, senki sem barátod,
mindannyi tanítód.
Ellenséged: rejtély, melyet meg kell oldani, még ha
korszakokig tart is; mert az embert
meg kell érteni. Barátod: saját magadnak
része, éned kibővülése, nehezen megfejthető
talány, Egy dolog van csupán,
mit még ennél is nehezebben lehet érteni: saját
szíved. Míg a személyiség
kötelékei nem lazultak meg, nem lehet megpillantani azÉn-nek ezt a mélységes
titkát. Amíg nem állasz külön tőle, nincsen mód, hogy értelmed számára
megnyilatkozzék. akkor és csakis akkor tudod majd felfogni és irányítani.
Akkor és nem előbb tudod majd használni minden erejét, és méltó szolgálatnak
szentelni.
11. A legkomolyabban saját szívedet figyeld.
12. Mert saját
szíveden át jön az egyetlen fény, mely értelmet adhat az életnek és
világossá teheti számodra.
Tanulmányozd az emberek szívét, hogy
megérthesd, mi is ez a világ, amelyben
élsz, s amelynek része akarsz lenni.
Figyeld a folyton változó és mozgásban lévő
életet, amely körülvesz, mert az
emberek szíve alkotja; s amint érteni igyekszel lényüket
és jelentőségüket,
lassanként érteni kezded az élet általánosabb szavát is.
13. A szó csak a tudással jön meg. Szerezz tudást, és majd szólni
tudsz.
Nem lehet másokon segíteni, amíg te magad nem értél el némi
bizonyosságot. Ha megtanultad
az első huszonegy szabályt, és kifejlesztett
erőiddel, bilincseitől felszabadított érzékeiddel
beléptél a Tanulás
Csarnokába, akkor felfedezed, hogy forrás lakozik bensődben,
amelyből szó
fakad.
A tizenharmadik szabály után nem fűzhetek több szót az eddig
leírtakhoz. Békémet
adom néked.
E jegyzetek csak azoknak szólnak, akiknek békességemet adom;
azoknak, akik mind a
külső, mind a belső érzékkel tudják olvasni azt, amit
írtam.
14. Miután megtanultad, hogyan kell használni a belső érzékeket,
miután legyőzted
a külső érzékek vágyait és az egyéni lélek vágyait, miután
tudásra tettél szert,
készülj, ó tanítvány, hogy valóban az útra lépj.
Megtalálod az utat, állj most készen,
hogy haladj is rajta.
15. Kérdezd
a földtől, levegőtől és víztől, hogy milyen titkokat rejtegetnek számodra.
Benső érzékeid kibontakozása arra képesít, hogy ezt megtehesd.
16. Kérdezd a föld Szentjeitől, hogy milyen titkokat rejtegetnek
számodra.
A külső érzékek vágyainak legyőzése arra jogosít, hogy ezt
megtehesd.
17. Kérdezd meg a Legbensőbbtől, az Egyetlenegytől azt a végső
titkot, melyet
örök idők óta tartogat számodra.
A nagy és nehéz diadal,
az egyéni lélek vágyainak legyőzése, korszakokig tartó
munka; ezért ne várd
jutalmát, míg korszakokon át nem gyűjtöttél tapasztalatokat. Ha
elérkezett
az idő e tizenhetedik szabály megtanulására, az ember készen áll, hogy
embernél több legyen.
18. A tudás, mely most már a tied, csupán azért tied, mert lelked
eggyé vált minden
tiszta lélekkel és a Legbensőbbel. A Legmagasztosabb bízta
ezt gondjaidra.
Áruld el, élj vissza tudásoddal, vagy hanyagold el, s még
most is megvan a lehetőség,
hogy visszazuhansz a már elért magaslatról. Nagy
lelkek olykor még a küszöbről is
visszazuhannak, mert nem tudják viselni
felelősségük súlyát, mert nem tudnak tovább
haladni. Ezért várd mindig
hódolattal s remegve e pillanatot, s állj készen a
harcra.
19. Meg van írva, hogy annak, aki az istenség küszöbén áll, nem
lehet többé törvényt
szabni, hogy számára vezető többé nem lehet. A
tanítvány felvilágosítására
mégis így lehet kifejezni az utolsó küzdelmet:
Ahhoz ragaszkodjál, aminek nincsen sem anyaga, sem léte.
20. Csupán arra a szóra figyelj, amely hangtalan.
21. Csupán
arra nézz, ami láthatatlan mind a benső, mind a külső érzék számára.
BÉKE
VELED
KARMA
KÉPZELD el velem együtt, hogy az egyéni lét olyan kötél, amely
a végtelenből a
végtelenbe nyúlik, melynek nincsen sem kezdete, sem vége, és
nem szakadhat el. Ezt
a kötelet számtalan finom szál alkotja, amely —
szorosan egymáshoz tapadva —
vastagságát adja. Ezek a szálak színtelenek és
feszesség, erősség és simaság tekintetében
tökéletesek. Miközben e kötél,
mint ahogy tényleg történik, minden helyen
áthalad, különös balesetek érik.
Gyakran megesik, hogy egy szál beakad és odatapad,
vagy talán csak erőszakos
rándítás téríti el sima útjáról. Ilyenkor sokáig nincsen
rendben, és
megzavarja az egésznek a rendjét is. Néha az egyik szálat szenny vagy
festék
éri, s a folt nemcsak az érintkezési ponton terjed tovább, hanem a többi szálat
is elékteleníti. És gondold meg, hogy a szálak élnek, hogy olyanok, mint a
villamos
vezetékek, sőt olyanok, mint a remegő idegek. Milyen messzire
terjedhetett tehát a
folt, a ferde elhúzódás! Végül azonban a hosszú
kötélszálak, az eleven fonalak, amelyek
megszakítás nélküli
folytonosságukban az egyént alkotják, a sötétségből a világosságra
kerülnek.
Ekkor a szálak többé már nem színtelenek, hanem aranyszínűek;
simán
fekszenek újból egymás mellett. Újból helyreállt közöltük a harmónia, és e
benső harmóniából lehet megérezni a szélesebb körű harmóniát.
M.C.: Világosság az ösvényen és Karma
Ez a kép a valóságnak csupán parányi része, egyetlen oldala; még
töredéknél is
kevesebb. De azért foglalkozzál vele, mert segítségével majd
többet is láthatsz. Először
is meg kell érteni, hogy a jövőt nem alkotja
önkényesen a jelennek valamely
külön cselekedete, hanem hogy az egész jövő
megszakítás nélküli folytonosságban
van a jelennel, éppúgy, mint a jelen a
múlttal. Egy szinten, egy szempontból a kötélre
vonatkozó kép helyes.
Azt mondják, hogy az okkultizmusra fordított csekély figyelem máris
nagy
karmikus következményekkel jár. Ez azért van, mert lehetetlen csupán
némi figyelmet
is szentelni az okkultizmusnak anélkül, hogy az ember ne
választana határozottan
a között, amit hétköznapi nyelven jónak és rossznak
mondunk. Az okkultizmusban
tett első lépés a tanítványt eljuttatja a tudás
fájához. Le kell szakítania, meg kell
ennie gyümölcsét; választania kell.
Tudatlanságból többé nem ingadozhat. Folytatja
útját vagy a jó, vagy a
gonosz ösvényén. És csupán egyetlen határozottan és tudatosan
tett lépés
akár az egyik, akár a másik ösvényen, hatalmas karmikus következményekkel
jár. A legtöbb ember ingadozva halad előre anélkül, hogy határozottan tudná,
milyen célt akar elérni. Életének zsinórmértéke határozatlan, s ezért
karmája is kuszáltan
működik. De mihelyt egyszer elért a tudás küszöbéhez, a
zavar csökkenni
kezd, és ennek következtében a karmikus következmények
rohamosan fokozódnak,
mert mind ugyanabban az irányban működnek minden
szinten. Az okkultista ugyanis
nem lehet kishitű, s vissza sem fordulhat, ha egyszer átlépte a
küszöböt. Mindez éppolyan
lehetetlen, mint az, hogy felnőtt férfi újból
gyermekké váljék. Fejlődése révén
az egyéniség elérte a felelősség
állapotát; ettől többé nem húzódhatik vissza.
Aki szabadulni akar a karma bilincseitől, annak egyéniségét az
árnyékból a világosságba
kell emelnie; olyan magasra kell emelnie létét,
hogy ezek a szálak ne érintkezzenek
szennyező anyagokkal, s ne akadjanak meg
annyira, hogy elhúzódjanak. Az
ilyen ember egyszerűen kiemelkedik abból a
régióból, amelyben a karma működik.
De azt a létet, amelyet épen átél, ezért
mégsem hagyja el. A talaj göröngyös és szenynyes
lehet, vagy tele dús
virággal, melynek hímpora foltot okoz, és édes anyagokkal,
amelyek tapadnak
és ragaszkodásokká válnak, — de fölötte mindig ott van a szabad
égbolt. Aki
karma nélküli akar lenni, a levegőben keresse otthonát, azután pedig az
éterben. Aki jó karmát akar alkotni, sok zavarral fog találkozni, és abban a
törekvésében,
hogy saját aratása számára dús magot vessen, ezer gyomot is
vethet, közte az
óriásit. Ne kívánj magot vetni saját aratásod számára;
csupán azt a magot kívánd elvetni,
amelynek gyümölcse majd az egész világot
táplálja. Része vagy a világnak;
azzal, hogy táplálékot adsz neki, saját
magadat táplálod. De még ebben a gondolatban
is nagy veszedelem lappang,
amely hirtelen felbukkan és megjelenik a tanítvány előtt,
aki már régóta azt
hitte magáról, hogy a jóért tevékenykedik, holott lelkének
legbensejében
csakis rosszat látott; vagyis azt hitte magáról, hogy szándéka nagy ál
dás az emberiség számára, holott időközben öntudatlanul folyton a
karma gondolata
foglalkoztatta, és a nagy áldás, amelyért tevékenykedik,
őneki szól. Az ember elűzheti
magától a jutalom gondolatát, de épen ebből az
elűzésből derül ki az a tény, hogy
jutalomra vágyik. Hiábavaló tehát, ha a
tanítvány önmegtagadás révén akar tanulni A
léleknek bilincs nélkülinek kell
lennie, a vágyaknak szabadoknak kell lenniök. De
amíg nem irányulnak arra az
állapotra, amelyben nincsen sem jutalom, sem büntetés,
sem jó, sem rossz,
addig hasztalan minden igyekvése. Látszólag nagy haladást tehet,
de jön majd
egy nap, mikor szemtől szembe néz saját lelkével, s akkor felismeri,
hogy
mikor eljutott a tudás fájához, a keserű gyümölcsöt választotta, nem pedig az
édeset. Akkor azután teljesen lehull a fátyol; lemond szabadságáról, és
vágyának rabszolgája
lesz. Légy tehát résen, te, ki csak most fordulsz az
okkultizmus élete felé.
Tanuld meg most, hogy nincsen orvosság a vágy ellen,
nincsen orvosság a jutalom
szeretete ellen, nincsen orvosság a sóvárgás
nyomorúsága ellen, ha csak nem irányul
a tekintet és hallás arra, ami
láthatatlan és hangtalan. Kezdd el már most ennek a
gyakorlását, és ezernyi
kígyót tart távol ösvényedtől. Élj az örökkévalóban.
A karma tulajdonképpeni törvényeinek működését mindaddig nem lehet
tanulmányozni,
amíg a tanítvány nem érte el azt a pontot, amelyen nem
érintik többé. A beavatottnak
jogában áll, hogy megkérdezze a természet
titkát, hogy ismerje azokat a
szabályokat, amelyek az emberi életet
irányítják. Ezt a jogot azzal szerzi meg, hogy
kiemelkedett a természet korlátozásai közül, hogy kiszabadította
magát az emberi
életet irányító szabályok alól. Az isteni elemnek elismert
részévé lett, s a mulandó
többé már nem érinti. Ekkor ismeri meg azokat a
törvényeket, amelyek a mulandó
állapotokat szabályozzák. Ezért te, aki arra
vágysz, hogy megértsed a karma törvényeit,
elsősorban azt kíséreld meg, hogy
szabadulj e törvények alól. Ezt pedig csak
azzal lehet elérni, ha
figyelmedet arra irányítod, amit e törvények nem érintenek.